Veel ondernemers weten vaak wel waar ze op gevonden willen worden. Naast dat je meestal wel op één in Google staat voor je eigen merknaam, wil je graag dat je goed gevonden wordt op zoekwoorden waar je nieuwe leads en sales uit haalt. Vaak targetten ondernemers op short tail zoekwoorden. Dat zijn de kortere zoektermen zoals bijvoorbeeld ‘herenschoenen’. Echter is het heel belangrijk om de zogenoemde ‘long tail zoekwoorden’ ook te targetten.

Wat zijn long tail zoekwoorden?

 Long tail zoekwoorden zijn langere zoektermen bestaande uit minimaal vier zoekwoorden. In tegenstelling tot short tail zoekwoorden hebben de long tail zoekwoorden aanzienlijk minder zoekvolume.

Long tail is bijvoorbeeld: ‘herenschoenen zelf online samenstellen’

 

Waarom heet het long tail?

De term long tail zoekwoord komt door de lange staart waar de zoekwoorden zich in bevinden in de grafiek over zoekwoorden en hun zoekvolume.

Voordelen van long tail zoekwoorden

Je kan je voorstellen dat er veel meer gezocht wordt op ‘herenschoenen’  dan op ‘herenschoenen zelf online samenstellen’. Omdat er weinig zoekvolume op long tail zoekwoorden zit, wil het niet zeggen dat dit niet belangrijk is. Ook al denken veel ondernemers/webmasters: “ik target daar niet op want daar zoeken maar weinig mensen op”. Toch is dit juist heel belangrijk, want alle long tail zoekwoorden opgeteld hebben veel meer zoekvolume dan het short tail zoekwoord. In totaal is 30% van de zoekopdrachten short tail en de overige 70% is long tail. Dat klopt ook, want ga maar eens na hoe je zelf zoekt via de zoekmachines. Vaak zul je specifiek iets willen zoeken en typ je al snel meer dan drie woorden in.

Naast dat long tail een groot aandeel heeft in het totale zoekvolume, is de concurrentie op long tail vele malen kleiner dan bij short tail.

Door de lagere concurrentie kan je sneller ranken op deze zoekwoorden. Vaak zijn de specifiekere zoekwoorden ook een veel betere doelgroep om te targetten omdat ze al naar iets specifieks zoeken.

Hoe kom ik deze long tail zoekwoorden te weten?

Long tail zoekwoorden zoek je op via bijvoorbeeld Zoekwoordplanner van Adwords. Zoekwoordplanner geeft zoekwoorden terug die vaak gezocht worden. Dit zijn veelal short tail zoekwoorden en hierdoor zal je dus niet snel long tail zoekwoorden vinden. Speel daarom met de instellingen. Je kunt bijvoorbeeld een maximaal zoekvolume aangeven. Stel deze in op max 60 en je zult zoekwoorden te zien krijgen die minder gezocht worden en die zullen hoogst waarschijnlijk uit meerdere woorden bestaan. Afhankelijk van de branche zul je de max moeten bijstellen. Blijf ‘ tweaken’ tot je minder vaak gezochte zoekwoorden ziet verschijnen. Pak daar een relevant zoekwoord voor jouw business en schrijf relevante content. Plaatst het op je website en zie hoe je gaat ranken voor dit zoekwoord.

Niet bekend met Google Zoekwoordplanner?

Neem vrijblijvend contact op voor een gratis zoekwoord analyse. Ontvang jouw long tail zoekwoorden voor jouw bedrijf of branche en begin met het boosten van de traffic naar jouw website, omdat je vaker gevonden wordt door het targetten op de long tail zoekwoorden.